بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 8 حقیقت جالب درباره ایران

8 حقیقت جالب درباره ایران

8 حقیقت جالب درباره ایران


جمهوری اسلامی ایران که فارس نیز نامیده می شود، کشوری در غرب آسیا با ۸۲ میلیون نفر جمعیت است. تاریخ ایران هزاران سال است. صدها امپراتوری از جمله برخی از قدرتمندترین امپراتوری های جهان باستان در ایران حکومت کرده اند و آثار خود را در هنر، معماری و فرهنگ این کشور به جا گذاشته اند. ایران دارای تنوع قومی بسیار و برخی از دیدنی ترین ساخته های دست بشر است. در زیر لیستی از جالب ترین حقایق در مورد ایران آورده شده است.


8. ایران زادگاه یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان است

پادشاهی های ایلامی در هزاره چهارم قبل از میلاد برخی از قدیمی ترین تمدن های جهان بودند. ایران از حدود 550 قبل از میلاد تا 330 قبل از میلاد بخشی از امپراتوری هخامنشیان یا اولین امپراتوری ایران بود. بعدها این منطقه توسط دولت های هلنیستی، امپراتوری اشکانی، امپراتوری ساسانی و سرانجام مسلمانان عرب در قرن هفتم میلادی که برای چندین قرن حکومت کردند، اداره شد.


7. ایران یکی از معدود کشورهای مسلمان با مذهب شیعه به عنوان اکثریت است

مذهب شیعه دوازده امامی مذهب رسمی ایران است. 90 تا 95 درصد مردم ایران به این دین پایبند هستند. تنها 4 تا 8 درصد از مسلمانان ایران را مسلمانان سنی تشکیل می دهند. جمعیت باقیمانده شامل مسیحیان، زرتشتیان، یهودیان، بهائیان و دیگران است. جمعیت مذهبی کشور در گذشته متفاوت بود. در دوران مادها تا ساسانیان، آیین زرتشت و مانوی ادیان غالب ایران بودند. اما پس از تسلط مسلمانان، اسلامی شدن جمعیت رخ داد. این منطقه تا قرن شانزدهم عمدتاً سنی مذهب بودند تا اینکه به دستور سلسله صفویه، جمعیت به اسلام شیعه گرویدند.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!


6. ایران یک ابرقدرت انرژی است

ایران به خاطر ذخایر عظیم سوخت های فسیلی شناخته شده است . این کشور پس از روسیه دارای دومین ذخایر بزرگ اثبات شده گاز در جهان است و در تولید گاز طبیعی رتبه سوم را در جهان دارد. همچنین دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان است. ایران همچنین در حال توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر برای تامین نیازهای آینده خود است. در سال 2008، ایران اولین نیروگاه زمین گرمایی و بادی خود را افتتاح کرد. ایران همچنین دومین نیروگاه هسته ای خاورمیانه را در سال 2011 در بوشیر ساخت.



5. ایران سومین میراث جهانی یونسکو را در آسیا دارد

ایران به خاطر تاریخ غنی خود که هزاران سال را در بر می گیرد، شناخته شده است. به این ترتیب، جای تعجب نیست که این کشور میزبان سایت های متعددی است که شاهد گذشته این کشور هستند. به این ترتیب، ایران دارای 24 میراث جهانی یونسکو است که پس از چین و هند، سومین میراث جهانی در آسیا است. از این 24 سایت، 22 مکان فرهنگی و 2 سایت باقی مانده طبیعی هستند. در سال 1979 میدان امام، تخت جمشید و چغازنبیل اولین محوطه های ایران بودند که به عنوان میراث جهانی ثبت شدند. از آگوست 2019، جنگل های هیرکانی، یک مکان طبیعی، جدیدترین سایتی بود که توسط یونسکو ثبت شد.


4. فرش ایرانی شهرت جهانی دارد

صنعت فرش بافی ایران ریشه در عصر مفرغ دارد. بعدها شهرت جهانی یافت و تجارت فرش ایرانی از قدیم الایام رونق گرفت. فرش های دستباف ایرانی به دلیل زیبایی و ظرافت نفیس مورد ستایش قرار می گیرند و به عنوان کالاهای لوکس تلقی می شوند. این فرش‌ها را می‌توان در کاخ‌های سلطنتی و خانوارهای بسیار مرفه در نقاط مختلف جهان مشاهده کرد. ایران بزرگترین تولید کننده و صادرکننده فرش دستباف در جهان است. سهم 30 درصدی در بازارهای صادراتی فرش جهان دارد.


3. آشپزی ایرانی به خاطر غذاهای لذیذ متعددش معروف است

سنت های آشپزی ایران که به آن غذاهای ایرانی نیز می گویند، در سراسر جهان ستایش می شود. غذاها شامل طیف وسیعی از غذاها مانند کباب، پلو، ماست و خیار، سالاد شیرازی، ترشی و غیره است. طعم‌های تند و رایحه‌های دل‌انگیز این گونه غذاها لذت هر عاشق غذاست. آشپزی ایرانی بر دیگر غذاهای جهان نیز تأثیر گذاشته است.


2. ایران زادگاه آیین های منحصر به فرد پهلوانی و زورخانه ای است

یک سیستم سنتی دو و میدانی برای آموزش جنگجویان ایرانی باستان استفاده می شد. «پهلوانی و زورخانه» نام داشت. امروزه این آیین ها در نقاطی از ایران، آذربایجان و عراق انجام می شود. این ترکیبی از هنرهای رزمی، تمرینات قدرتی، موسیقی و کالیستنیک است. یونسکو این سیستم را به عنوان طولانی ترین شکل آموزش در جهان می شناسد. عناصری از فرهنگ ایرانی پیش از اسلام، تصوف و معنویت اسلام شیعه با هم ترکیب شده و پهلوانی و زورخانه می دهد.


1. ایران دارای بلندترین آتشفشان در آسیا است

کوه دماوند، بلندترین قله ایران، بلندترین آتشفشان آسیاست. ارتفاع آن 5609.2 متر است. این آتشفشان در رشته کوه البرز در نزدیکی سواحل جنوبی دریای خزر در استان مازندران ایران قرار دارد. قله دماوند همچنین دومین قله برجسته آسیا پس از قله اورست و دوازدهمین قله برجسته در جهان است.



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده